Saturday, November 26, 2011

Masa Terus Berlalu

Assalamualaikum.

Salam Ma'al Hijrah buat semua. Esok bermulalah 1 Muharram 1433 Hijrah. Bermakna umur kita juga sudah meningkat tau haha.

Telah menjadi kebiasaan bagi masyarakat beragama Islam di negara kita membaca doa awal tahun dan doa akhir tahun. Waktu aku di Mesir dulu aku baru dapat tahu yang amalan baca doa awal tahun dan akhir tahun ni, Rasulullah s.a.w tak buat pun dulu di zaman baginda. Ada yang kata hadith dho'if (lemah). Ada yang kata bid'ah (wahabi ke?). Ironinya, umat Islam Mesir pun (bangsa Arab) tak ada baca doa-doa ni. Amalan baca surah Yaasin sebanyak tiga kali pun tak ada lah brader.

Tapi bagi kami, tak ada salahnya kita membaca doa. Cuma yang jadi salah apabila seolah-olah kita 'mewajibkan' membaca doa-doa tersebut. Dan seolah-olah Nabi kita pun tiap-tiap tahun buat padahal tak pun. Bukan semestinya nak tunggu akhir tahun baru lah nak minta doa diampunkan dosa setahun yang lalu. Bukankah kita mesti berdoa tiap-tiap hari? Sentiasa bertaubat. Bukan tunggu setahun sekali. Tak gitu? Begitu juga tak kan lah nak tunggu tahun baru, baru lah kita berdoa mintak kesejahteraan sepanjang tahun? Hari-hari kita kena doa beb. Tak kira masa, tak kira tempat, tak kira situasi.

Whatever. Golongan yang beruntung adalah apabila hari ini lebih baik daripada semalam. Golongan yang rugi adalah apabila hari ini dan semalam sama sahaja tiada beza. Golongan yang paling teruk adalah apabila hari ini lebih teruk dan buruk daripada semalam.

Sekian.

No comments: