Wednesday, November 9, 2011

Optimis

Assalamualaikum.

Lupakanlah hal yang menyakitkan hati. Sabar dan terus bersabar. Ini adalah ujian atau dugaan. Positif dan optimis. Yakin pasti ada sesuatu yang lebih baik atau terbaik untuk aku. Semangat!

Dan hari ni, 9 November. Macam ada hari lahir seseorang la hehe. Tapi hati dan fikiranku tak dapat mengelak dari terus berfikir tentang itu. Sekurang-kurangnya berilah aku jawapan yang pasti agar aku tidak terus tertunggu-tunggu dan mengharap. Tiba-tiba rasa sebak dan macam nak menangis. Cengeng!

Di awang-awangan dan dalam dilema. Tarik nafas dalam-dalam, kemudian hembus perlahan-lahan. Itu adalah cara paling asas untuk kau bertenang. Kalau nak lagi feel, pejamkan matamu tatkala menarik nafas dan menghembusnya. Kemudian buka matamu. Buatlah beberapa kali sampai kau rasa lega. Walaupun kau seorang diri di waktu itu, kau akan rasa kekuatan dalam diri mula timbul. 

Bercakap dalam hati. Bercakap seorang diri pun tak apa. Itu bukan gila. Bercakap dengan diri sendiri bagi mencari semangat diri bukan gila. Kalau tak mahu berkata-kata, menulis pun boleh. Hanya diri kita sendiri yang mampu dan boleh memotivasi diri sendiri. Orang lain hanya menolong. Jawapan dan tindakan adalah terserah pada kita.

Ouch, ini bukan sesi kaunseling heheh. Cara untuk memujuk hati agar tidak terus berputus asa. Berzikir, bertasbih, bertahmid dan bertakbir. Kekuatan itu akan datang padamu. Yakinlah.

Ok bai.


No comments: