Sunday, October 9, 2022

Melayan Lagu Jiwang

Assalamulaikum.  

   Dah kenapa la dengan aku ni. Sejak dua tiga hari kebelakangan ini aku rajin layan YouTube tengok video clip band yang vokalisnya dah kembali ke rahmatullah. Al-Fatihah.

    Bermula dengan layan lagu-lagu kumpulan Spoon, lepas tu Spin, lepas tu Samudera. Hahaha badi ke ape? Berhantu karang baru tahu. Wakakaka.

..............

Entri tahun 2017 (February) atas ni. Bertahun dalam draft. Ini aku sambung santai-santai di tahun 2022 walaupun mungkin topiknya dah berubah hahahahaha.

Sebenarnya sampai sekarang pun masih aku layan lagu-lagu rock kapak rock jiwang rock leleh yang kebanyakannya vokalisnya sudah meninggal dunia. Ajom lah kita recap. Hahah.

Awal tahun 2022 hari tu dan pertengahan tahun ini juga, aku dengar radio saluran Bestfm ke Sinarfm entah, ada satu lagu ni buat aku teringat. Eh ini lagu lama ni syahdu betul suara dan liriknya. Tapi aku tak ingat tajuk lagu dan siapa kumpulan yang bawak lagu ni hahaha. Tapi aku cam la itu lagu zaman 90-an dan agak popular dan biasa dengar dulu-dulu. Aku siap boleh nyanyi sama-sama lagi haha kiranya aku pernah terhafal la satu ketika dulu. Bila lagu habis, DJ takde pulak bagitau tajuk lagu dan penyanyinya siapa. Hahaha.

Pastu aku nak cari kat youtube aku tak tau tajuk. Alahai. Hahahaha. Then aku try je la taip sebahagian lirik lagu tu bahagian korus, kot2 boleh keluar result nya. Hahaha.

Aku pun taip...
'Aku rela menjadi mangsamu'

Agak-agak lagu apa tu kome? Hahahaha.

Keluarlah resultnya..

Sayap Terluka - Kumpulan Panji

Hah dapat pun oii. Aku pun teruslah tonton MV lagu tersebut sambil baca komen. Yang paling buat aku terkejut rupa-rupanya vokalisnya telah meninggal dunia tahun 2017. Aku terus google la cari info kumpulan Panji. Yang nyanyi lagu Sayap Terluka ni vokalis kedua untuk album kedua Panji. Vokalis masa album pertama orang lain. Pun sama dah meninggal dunia tahun 2018. 

Kumpulan Panji berasal dari Terengganu. Vokalis pertama Panji, arwah Opie undur diri daripada Panji sebab sakit. Kemudian digantikan dengan arwah Norman yang juga merupakan gitaris Panji. Norman ni yang nyanyi lagu Sayap Terluka. Orangnya hensem juga. Masa dia meninggal umurnya 55 tahun. 
   
Kumpulan Panji ni pun pernah juga berlakon satu telemovie untuk siaran RTM tajuknya Impian sekitar tahun 1997 ke 1998 macam tu lah masa lagu Sayap Terluka popular dulu. Cerita bagaimana sekumpulan anak muda dari kampung mengejar cita-cita nak jadi penyanyi dan pemuzik. Tapi sayangnya tak ada pula orang upload di youtube. Mungkin terikat dengan hakcipta RTM. Jadi tak ada info sangat yang boleh dicari mengenai telefilem Impian yang kumpulan Panji berlakon tu. Sayang sekali.


No comments: