Friday, November 27, 2009

seni bina landskap

Selamat hari raya qurban. Salam Aidil Adha. Ni adalah thn kedua beraya (raya haji) di perantauan.. tp bkn itu yg aku nk cerita cuma nk imbas cite dolu2...

Aku nk citer pasal seni bina landskap yg pernah aku sebut pd entri sblm2 ni...(klik).
Kisah berlaku pd tahun 2003 bln April. Sblm 2 after dpt result spm kn ade isi borang upu. Ada 8 kos kita leh pilih ikut keutamaan. Aku pn dh xingat ntah kos ape yg aku pilih. Yg pasti salah satunya 'Seni Bina Landskap'.

Waktu surat temuduga dtg aku msh kt maahad johor (lum masuk marsah lg). Interview 2 wt kt uitm cwangn melaka. Maka pd hari temuduga 2 aku berangkat la ke sana ditemani abah n adikku fitri.

Ramai btl org yg interview gk. Semua kos yg berkaitan ngn lukis2 la cm arkitek, landskap, kejuruteraan n mcm2 lg. Lepas daftar 2 tunggu la giliran utk interview. Ada 2bhgn. Satu suruh lukis, satu lg interview ckp2 ngn penginterview. So bhgn pertama ialah melukis secara beramai2.

Aku nk cerita kebodohan aku time diorg suh lukis 2. (adoi nk cerita pn aku jd malu..mst org ketawakn aku guling2). Meja disusun dlm bntuk bulatan gitu berlapis2. Aku duduk agak belakang jugak la so ramai la org kt depan aku. Sbl 2 diorg dh bg kertas lukisan siap2 ngn pensel semua suh kitorg lukis.

Yg peliknya xde kertas arahan suruh lukis apa. Aku cm pelik. Nk lukis apa nih? Diorg bg 1jam. Aku tgk org sblh aku dh mula melukis dgn khusyuk gitu. Aku yg lurus lg naif ni pergi lukis cm landskap gitu (inspirasi dr kwsn maahad johor). ade pokok hiasan, kolam dsb. Aku seronok n confident sgt lah wk2 2 kononnya.

Dh dekat sejam 2, aku mula jeling org2 sblh kiri n kanan aku. Ehh? diorg lukis apa ni? Xde bentuk landskap lgsg pun? Xde taman2 ke ape ke. Yg aku nmpk diorg lukis bentuk2 cam kon, piramid, empat segi dsb. Aku mula xsedap hati. Aku tinggikn leher tgk org lain pun sama lukis bentuk2. Ehh?? ape dh berlaku ni??

Time panjangkn leher 2 la baru aku perasan kt tgh2 ade satu meja n atas meja 2 tersusun objek2 berbentuk kon, segi tiga, segi empat n lain2. Hah?? Aku dh salah lukis?? Patut la diorg semua lukis bentuk2 2. Rupanya mmg ade objek disediakn n kitorg perlu lukis objek2 2 secantik mungkin. Laaa.....aku dah salah.... bodohnya aku!! Knp aku xperasan diorg ade sediakn objek. Aku rase akulah org plg dungu time 2 coz cume aku sorg yg xlukis objek2 disediakn tp pandai2 lukis landskap konon2nya. Bodohnya!!!

Aku dh mula gabra n mcm nk nangis... La cmne ni? Mase dh nk abis plak. Sial btl aku leh xperasan dr awal objek2 tuh. Tp aku mintak gk kertas baru utk lukis objek2 yg disediakn. Tp dgn mase xsmpai 5minit ape je yg aku dpt lukis?? Wahh aku mmg malang!! Kesiannya diriku!! Bodoh bodoh bodoh!! Byk kali aku menyumpah dlm hati.

Dah cukup aku xnk kenang lg kisah memalukan lg membodohkan yg berlaku tu. Aku leh jd tensen n menyesal sgt2. Huwaaa.....

Tp di sebalik kisah bodoh n menyayat hati ni ade hikmah yg tersembunyi rupanya n aku bru je tahu info ni. Rupa2nya org2 yg keje bhgn lukis2 lansdkap ni lebih terdedah dgn rasuah! Risiko utk 'disuap' lebih besar. Yg merasuah tentu la mereka yg kaya2 n berpangkat. N jika menolak rasuah 2 blh jd akan dibuang kerja n di black list dr mana2 bdn kerajaan n swasta. Haa..dahsyat kn penangan mereka yg punya kuasa n pangkat?

Syukur AlhamduLillah aku terhindar dr perbuatan keji lg dimurkai Allah tu (rasuah). So aku bersyukur seadanya dgn diriku skrg di bidang yg aku ambil. Xperlu menyesal dgn kisah2 lalu tu.

p/s :- lukis org lidi sudahlah. hahaha...

5 comments:

Boneka tak sakit said...

hahah lwk juga! ko gelojoh tu silap ko!
ah2 kan.. ko megaku ko pandai lukis kartun sila l;ah post kartun2 ko! :P

aku suka lukis kartun tapi aku lukis tak chantek arrr!!

hisham said...

salam...nape u x pilih seni bina badan....hehehhe
salam aidiladha dri sy yg daif ni..wasalam

Seimura said...

boneka tak sakit..
haah tu la..gelojoh campur over confident..alahai..

alamak aku malu la nk post.. kartunaku bkn lawa pon.huhu..


hisham..
seni bina badan xde, seni pertahankan diri adalah...heheh...
selamat hari raya gak...

Kapten said...

hehehe
ko lukis landksap mcm pelukis ker? kekeke

nasib baik

Seimura said...

Ah fatt..
tu la bodo betol time 2. ade ke aku lukis landskap kwasan sekolah aku?
len kali bertindak mengikut arahan ok?? huhuh...