Thursday, November 12, 2009

aku dan cita-cita...

Aku ingt lg dolu2 wk2 sekolah rendah ade isi satu kad 2. Ada 3 ruangn cita2 kena isi. Mase kecik2 mcm2 nk jadi. Cikgu, polis, jururawat, doktor n mcm2 lg lah. Aku pn xingat cita2 apakah yg plg kerap dipilih olehku utk isi ruangn cita2 tu. Eheks.

Itu adalah cita2 rasmi atau istilah lain, cita2 budak pandai..(ehh? ade ke?). Kalau cita2 yg bukan2 n cm poyo2 ialah... heheh. Aku kdg2 (mse kecik2) aku jd penyanyi. Wah mcm best je klu btol jd. Ble masuk sekola menengah pn msh ade cita2 nk jd penyanyi 2 tapi bkn solo. Ade band sendiri. Wahaha. N jd pemuzik gk(aku mmg poyo). Pendek kata jd artis la. hahah. N dlm mase yg sama aku jd kartunis n pelukis. Hoho...murnikah cita2 sebegitu? Toink..

Bile masuk sek men, aku bercita2 nk jd saintis. Best jgk keja kt makmal. Kaji sesuatu, selidik sesuatu. Kalau bkn saintis, yg seangkatan dgnnya cm penyelidik, ahli astronomi n ape2 la yg berkaitan ngn sains. Aku mmg minat sgt2 subjek sains.

Tp masuk form 4 aku terpaksa melupakan cita2 jd saintis sbb aku xmasuk kelas sains, just masuk kelas akaun. Abah xbg aku pindah sekolah utk amik sains tulen sbb nanti dh xblaja bhsa arab kt sekolah biasa or sekolah teknik. Xpe la aku ikut ckp abh (anak yg baik lg taat..).

So mulai saat itu aku mula rasa samar2 aku nk jd apa bila dewasa (skrg dh dewasa cket la. hahah). Aku btl2 xtau arah tuju aku. Minat aku cenderung ke lain, tp aku blaja lain. Mcm mana ni? Dulu2 mse kecik aku pernah gk ade cita2 nk jd pereka fesyen, arkitek n apa2 la yg lukis2 nih. Sbb aku mmg suka melukis. Xkira la lukis org ke, pemandangan ke, pelan bangunan n rumah ke.. Apa saja. Lepas spm aku pernah temuduga utk kos yg aku pilih nk masuk U tmpatan, seni bina landskap. Tp mase 2 aku dh salah lukis. Xikut arahan. Bodoh jgk mse 2. Tp 2 ialah ketentuan Allah. Sbnrnya Allah xbg aku teruskn dlm bidang 2.(nnt aku akn cerita di entri lain kali).

Aku gk ade gk cita2 nk jd...err.. malu pula nk ckp. Aku minat jugak kerja yg ade pakaian seragam nih. Cam polis, kastam, jururawat. Mcm best jgk 2. Segak je bile pkai uniform cm polis. kihkihkih... Selain 2 dulu2 ada gk cita2 nk jd penulis. Xkisahla penulis novel ke cerpen ke atau pengarang akhbar ke (wahh...besar punya cita2..).

Right now... cita2 ku yg besar lg murni ialah nk jd Pegawai Hal Ehwal Islam. Wah bunyi mcm bagus2 je. heheh. Actually, aku nk 'melarikan diri' dr jd cikgu. (jahatkah aku?). No, aku rase aku xde bakat utk jd cikgu, boleh? Guru tasmik Quran xpe, atau guru ajar tajwid n Quran. 2 aku xkisah. tp kalau yg lain... errr....xpasti.

Abah asyik ckp lepas hbs blaja kt cni, amik diploma pendidikan setahun n terus jd cikgu. Tolonglah...aku xpernah setuju(protes dlm hati je xberani nk bangkang abah.kui3). setahun 2 buang masa lg. Aku nk terus kerja. Alasan abah, cikgu ade ijazah terus gred DG41, gaji besar n apa2 lg tah abah bebel aku xingat. hmm...gred jawatan mmg dipandang org skrg.

Memang pening ngn cita2 sendiri. Nak jd itulah, inilah. Cita2 2 mmg penting. Drpd cita2 n angan2 la kita akan terus berusaha sedaya upaya utk capai cita2 tersebut (usaha tangga kejayaan). Tp jgn sekadar impian n angan2 kosong tanpa ada usaha utk gapai impian 2. 2 angan2 mat jenin namanaya...heheh...

p/s : susah2 jd surirumah sepenuhmasa ja tp kena kawen ngn lelaki kaya. hihi..

2 comments:

Lala said...

awak...jadi cikgu ni best la....lala amek bidang perguruan...tapi nnt insyaallah akan ajar budak2 pemulihan...slow learner...seronok tau...bakat boleh diasah...xtau mengajar boleh belajr mcm mane nk ajar budak2...

Seimura said...

ye.. jd cikgu mmg pekerjaan yg amat mulia... tp daku mmg xberbakat n kurang keyakinan diri... mcm mana 2?